Wie ik ben en het pedagogisch plan

Wie ik ben, wat ik doe en het pedagogisch plan

 

Wie ben ik?

Ik ben Annemarie Schrama, 33 jaar oud en woon sinds 2 jaar in Lieshout. Samen met mijn man Koen en onze 2 kinderen Jim (5 jaar) en Olivia (3 jaar) vormen we een  gezin. De afgelopen 10 jaar heb ik met veel plezier in het basisonderwijs als juf gewerkt. Doordat ik zelf kinderen heb mogen krijgen ben ik me gaan verdiepen in opvoeding en het zelf ontdekkend leren. Ik heb ervaren en ervaar nog steeds dat kinderen graag iets willen leren als ze het zelf mogen ontdekken en er aan toe zijn om het te leren. Dit sloot naar mijn mening niet meer aan bij het huidige onderwijs. Na 10 jaar was ik dan ook toe aan verandering en ben ik terecht gekomen op een leuke agrarische dagopvang die erg kind volgend werkt. Hier heb ik het afgelopen jaar kennis mogen maken met het zorgen voor kinderen van 0 t/m 4 jaar. Door de onderneming van mijn man kom ik regelmatig in tijdsnood en is het vaak een puzzel voor mij om buitenshuis te gaan werken. Omdat ik het werken met jonge kinderen geweldig vind en het niet kan missen heb ik besloten om thuis opvang te gaan bieden. Ons huis biedt vele mogelijkheden door de ruime woonkamer en grote tuin met kippen en twee zeer kindvriendelijke katers. (Deze komen niet binnen)   

Bonus😉

Mijn moeder is Poolse, daardoor ben ik twee-talig opgevoed. Ik spreek aardig Pools.In het onderwijs heb ik regelmatig met Poolse kinderen mogen werken. Ik vind het een uitdaging om deze kinderen wegwijs te maken in het Nederlands. Dit gaat uitstekend samen met Nederlandse kinderen.   

 

Wat ik doe!

Ik bied een kleinschalige sfeervolle opvang in mijn eigen huis aan kinderen van 0 tot 4 jaar.

Ik heb een omgeving gecreëerd waarin kinderen zich veilig voelen. Ik laat kinderen graag zelf ontdekkend leren, buiten spelen, klimmen en klauteren en waar nodig is bied ik ondersteuning. Bij mij mogen kinderen samen of apart spelen en mogen ze zijn wie ze willen zijn.

 

Dagritme

Iedere dag is anders.

Ook in de indeling afhankelijk van de leeftijd van de kinderen die er zijn.

 

Een richtlijn:

07.00-08.00  kindjes worden gebracht.

08.10 jas aan en Jim naar school brengen.

10.00 fruit eten en drinken.

10.30 kleintjes naar bed.

10.45 Olivia van de peuterspeelzaal halen. (Dit is op maandag en donderdag t/m eind maart 2019)

11.45 brood eten en drinken.

12.30 kindjes gaan naar bed.

14.15 Jim uit school halen. Op woensdag is dit om 12.15.

15.00 koekjes eten en drinken.

15.30 kleintjes naar bed.

17.00-19.00 kindjes worden opgehaald

Ieder moment van de dag kunnen kindjes opgehaald of gebracht worden. Mits ik naar school ben dan ervoor of erna.

 

Op de dagen dat er geen kleine kindjes slapen in de ochtend of middag gaan we fijn wandelen in de bolderkar of lopend.

Als de kleintjes in bed liggen is er extra aandacht voor de andere kinderen.

 

Mijn streven is vakanties en vrije dagen voor een heel jaar door te geven. Mocht er destijds nog een vrije dag nodig zijn zal ik u hierover tijdig informeren.             

 

Voor wie?

Deze opvang ben ik gestart voor ouders die werken en hun kind(eren) op dat moment niet kunnen verzorgen. Elke ouder wil het beste voor zijn/haar kind. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de kinderen goed Nederlands leren spreken. Door mijn culturele achtergrond ben ik staat om voor de Poolse kinderen een veilige omgeving te bieden.

 

 

 

Pedagogisch plan

 

 

Emotionele veiligheid

Ik vind het belangrijk dat kinderen zich gehoord voelen. Door op ooghoogte met een kind te praten maak je snel en fijn contact. Daarnaast benoem ik wat ik denk te zien en vraag bevestiging aan het kind. Bijvoorbeeld: ‘ Ik zie dat je boos bent, je stampt met je voet en kijkt weg. Klopt dat? Ook andere emoties probeer ik zoveel mogelijk te benoemen. Dit om de kinderen vertrouwd te laten raken met gevoelens. Vaak uit het zich in boosheid maar zit er een andere emotie onder.


Echter, ieder kind is anders, soms vinden kinderen het juist fijn om even met rust gelaten te worden. Of ze willen juist uithuilen op schoot. Door kind volgend te werken doe ik wat bij het kind past.  

Doordat ik Pools spreek kan ik veel emotionele veiligheid bieden aan Poolse kinderen. Ze kunnen namelijk in hun moedertaal hun basisbehoeftes aangeven zoals; drinken, eten, naar de wc/het potje/volle luier enz. Hierdoor zullen ze zich snel op hun gemak voelen. Daardoor zullen ze ook sneller aan Nederlands leren toekomen.

Kinderen mogen komen wennen, 1x 2 a 3 uur.

Betreft het een baby dan plan ik het zo dat hij/zij een flesje bij me drinkt zodat we kunnen kijken of dit goed gaat. Indien nodig plannen we nog een wen moment.

Bij de wat oudere kinderen laat ik zien waar alles is, we maken samen een rondje door het huis.

Ik stel vragen zodat ik interesses van het kindje kom te weten. Ik plan ook een op een momentjes zodat we elkaar goed leren kennen. Kinderen hebben inspraak in wat we gaan doen.

Ik vind creatief bezig zijn heel erg leuk en belangrijk voor de motorische ontwikkeling. Zo zal ik knutselen voor Moeder en Vaderdag maar ook voor verjaardagen van papa en mama. De kinderen krijgen vrijheid in het knutselen, het ene kind is na 2 strepen klaar en het andere kind zit een uur lang te verven. Ik motiveer en stimuleer maar verplicht niet. Verder knutselen we ook rondom de seizoenen en de jaarfeesten zoals Sinterklaas, Kerst, Carnaval, Pasen. Ik gebruik hiervoor de boeken ‘Het hele jaar feesten’ van Lisa Wade en Daan Rot. De kinderen vinden het fijn om van feest naar feest te werken. Dit geeft houvast en overzicht in een jaar. Bij droog weer probeer ik altijd even naar buiten te gaan. De tuin in of even een rondje langs de paardjes.


Ik vind het fijn als ouders een tas meenemen met een knuffeltje, speentje, reserve kleertjes, luiers en eventueel voeding. Deze spulletjes kan men kwijt in het daarvoor bestemde bakje voor het kind. Graag werk ik met schriftjes, ouders zijn vrij om hier ook in te schrijven. Leuk zelfs als dit ook gebeurd! Ik probeer hier wekelijks in te schrijven. Bij kleine kinderen (onder het jaar) zal dit dagelijks zijn. Het is informatief voor de ouders en een leuke herinnering voor later.

 

Persoonlijke competenties

Autonomie is erg belangrijk. Kinderen willen graag gezien worden als zelfstandige wezentjes en daar naar behandeld worden. Ik wil ze daarom zelf keuzes laten maken binnen veilige kaders. Zoals: Appel of peer? Binnen of buiten spelen? Bij koud weer bestaat de keuze van geen jas of jas natuurlijk niet.

Regelmatig zal ik een gevarieerd aanbod van groente en fruit aanbieden zodat de kinderen gestimuleerd worden om iets anders te proeven.

Mijn streven is om gezonde voeding aan te bieden in overleg met de ouders.

Ik vind het belangrijk dat we aan tafel eten en drinken.

Ik stimuleer de kinderen om zelf dingen te ondernemen. Zoals jas aan, schoenen pakken, aan/uitkleden bij het slapen gaan. Ik bied hulp waar nodig is.

In huis beschik ik over een fijne speelhoek. Hierin wordt gevarieerd in speelgoed. Knutselen zal ik regelmatig aan de grote eetkamer tafel doen.

Daarnaast vind ik het erg leuk om hutten te bouwen in de kamer. Kinderen kunnen ook geborgenheid vinden in de tipi tent die altijd tot hun beschikking staat.

Zingen zullen we vooral voor het eten doen en tijdens thema’s zoals Sinterklaas en Kerst. Dansen mag door de hele huiskamer en doe ik graag met de kinderen. Naast gevoelens erkennen vind ik het ook belangrijk om lekker in je lijf te zijn. Hiervoor doe ik beweegspelletjes, dansjes, hechtingsspelletjes en yoga met de daarbij behorende buik ademhaling.

Achter in de tuin hebben we een kippenhok en een kippenren met daarin 9 kippen. Geen haan. Deze kippen leggen eitjes. Ik vind het erg leerzaam en leuk om dagelijks bij de kippen te gaan kijken en deze te voeren en de eitjes eruit te halen.

We gaan uitstapjes maken naar de bibliotheek, de supermarkt, bakker, groenteman, markt en de fietsenwinkel. Of zomaar een gezellige wandeling naar het weiland, bos of een blokje om voor een frisse neus.

 

Sociale competenties

Ik vind het fijn om met de kinderen te knuffelen als ze dit toelaten. Ook houd ik er van om spelletjes zoals kietelen of voeten kriebelen te doen. Natuurlijk in overeenstemming met ouder en kind. Dit is erg belangrijk voor de hechting.

Als er conflicten tussen kinderen zijn kijk ik op dat moment waar behoefte aan is. Sommige kinderen hebben even de ruimte nodig voordat ze hun excuses kunnen aanbieden. Andere zijn intens verdrietig. Ik troost altijd eerst het slachtoffertje en haal de dader er bij indien mogelijk. Meestal is er geen opzet in het spel en is de dader ook erg geschrokken van zijn daad. Dit benoem ik dan ook altijd: ‘Je zult wel erg geschrokken zijn’ ‘Kom we zeggen sorry en geven elkaar een handje, high five of een knuffel en gaan weer fijn verder spelen’.

De grote kinderen mogen met speelgoed en spelletjes waar kleine dingen bij zitten aan tafel spelen. Zo kunnen de kleine kinderen er niet bij en worden de grotere kinderen niet gestoord in hun spel.

Als ik een fles aan het geven ben, moeten de andere kinderen even wachten. Ze mogen me hier uiteraard bij helpen d.m.v. een doekje aangeven, of een speentje halen enz.

 

Normen en waarden

Met mijn eigen gezin heb ik afspraken gemaakt. Deze gelden voor iedereen hier in huis. Deze zullen misschien afwijken van thuis, maar zo leren kinderen zich aan te passen. Ik sta open voor verbetering, mochten de kinderen die hier regelmatig komen een aanvulling hebben dan zullen we daar met zijn alle naar kijken en deze regel aanpassen of toevoegen.

Er wordt als van zelf sprekend niet geslagen, geschopt, gebeten en geduwd.

Bij Binnestebuiten hebben we respect voor elkaar en voor de natuur.

Wij hebben een rookvrij huis.

Kinderen kunnen het moeilijk vinden dat het hier anders is dan thuis, ik geef ze hiervoor genoeg ruimte om te kunnen wennen. Daarnaast zal ik veel regels en afspraken herhalen indien nodig. Hiervoor heb ik twee kaarten met picto’s  gemaakt. Deze haal ik erbij om ze te laten zien wat ze zouden kunnen doen en wat niet mag. Beelden zeggen meer als woorden.

In de speelhoek mogen kinderen kiezen waar ze mee willen spelen. Spelletjes en puzzels zoeken we samen uit. Daarnaast staat het baby speelgoed veel al in de tipi tent. Hier kunnen alle kinderen bij en mag ook altijd mee gespeeld worden.

Het één wordt opgeruimd als er met het ander gespeeld wil worden. Gaan we naar buiten of een andere activiteit doen dan wordt er uiteraard samen opgeruimd.

FOTOGALLERIJ



Hier een kleine indruk van onze uitjes, omgeving, lokatie en meer